International Geodetic Pentathlon Medzinárodný Geodetický Päťboj
Medzinárodný Geodetický Päťboj (International Geodetic Pentathlon) alebo aj IG5 je medzinárodná súťaž, ktorej cieľom je umožniť vytvorenie kontaktov medzi žiakmi geodetických škôl, porovnať ich teoretické vedomosti a praktické zručnosti a v neposlednom rade vytvoriť priestor pre výmenu skúseností medzi pedagógmi a školami.
Náplňou súťaže je absolvovanie niekoľko km dlhej trasy so stanoviskami, na ktorých sa vykonávajú jednotlivé súťažné disciplíny - typické činnosti geodeta a vedomostný test z oblasti geodézie, kartografie, fotogrametrie, GIS, ...
Centrácia a horizontácia geodetického prístroja (rýchlosť a presnosť)
Vyhľadanie geodetického bodu podľa polohopisnej situácie doplnenej vodorovnými dĺžkami (rýchlosť)
Určenie prevýšenia medzi dvojicou bodov niveláciou (rýchlosť a presnosť)
Zameranie vodorovného uhla optickým teodolitom (rýchlosť a presnosť)
Meranie dĺžky pásmom (rýchlosť a presnosť)
Trigonometrické určenie výšky objektu (rýchlosť a presnosť)
Určenie výmery
Orientácia na „slepej“ mape Európy (presnosť v časovom limite – poloha štátov, hlavných a najväčších miest, hlavných pohorí, riek a jazier)
Zoznam otázok pre vedomostný test
Družicový systém GPS vznikol na základe využití poznatkov z predchádzajúcich
Záložné pohotovostné družice má byť možné umiestniť na obežnej dráhe a uviesť do plného chodu do
Písmeno F v názve družíc bloku IIF znamená
Monitorovacia stanica Diego García sa nachádza v
Master Control Station sa nachádza
Výška dráh družíc GPS nad Zemou je približne
Skratka PRN v problematike GPS znamená
Vysielacia frekvencia L1 = 1575.42 MHz je vo vzťahu k základnej f0
Rámec (frame) ako časť navigačnej správy má dĺžku
Menej presné parametre obežných dráh všetkých družíc umiestnených v kozmickom segmente (v podobe keplerovských efemeríd) a údaje o stave týchto družíc sú prenášané v časti správy nazvanej
Čas GPS je uvádzaný
C/A kód znamená
Zabudované mechanizmy umožňujúce zneprístupnenie neautorizovaným užívateľom sa nazývajú
Medzi chyby pri určovaní polohy patria chyby z
Statické merania vykonávame
Systém Galileo má pre kozmický segment globálneho komponentu plánovaných
Družice systému Galileo majú byť umiestnené
Hlavné riadiace centrum systému GLONASS sa nachádza neďaleko
Výpočet parametrov obežnej dráhy družice s využitím Dopplerovho efektu vyriešili na
Systém NAVSTAR je
Charakterizujte dôveryhodnosť GIS informácií
Je výhodnejšie používanie rastrového, alebo vektorového dátového modelu
Pri tvorbe GIS sa vždy máme snažiť o zaobstaranie čo najväčšieho objemu informácií
Historické informácie z hľadiska GIS
V pravom slova zmysle raster znamená
Línia (line) v GIS – e sa exaktne popisuje
Primárny kľúč je množina atribútov relácie s vlastnosťami
Štruktúra TIN je využívaná
Primárne zdroje údajov pre GIS sú
Booleovské operátory mapovej algebry sú
Veľkosť, vzor, farba, forma, ... sú parametre vyjadrujúce možnosti
Pri manipulácii s rastrovými dátami používaný výraz „edge-matching“ znamená
Objekty objektovo orientovaného modelu komunikujú navzájom
Vzťah trojuholníkov Delaunay a vrcholov Voronoi polygónu je
Medzi líniové pokrytie nepatria
Moduly pre transformáciu – reštrukturalizáciu by ste zaradili medzi
Geoobjekty sa navzájom odlišujú
Priestorová interpolácia v GIS – e znamená
Trojrozmerná bunka rastra sa nazýva
Líniové objekty v rastrovej reprezentácii sú
Vrstevnice sú
Interval vrstevníc je
Spádnica je čiara , ktorá spája body
Chrbátnica má zo všetkých spádnic na ploche chrbátu
Údolnica spája
Vodorovný chrbát má pretiahnutý tvar v smere
Tvarovou čiarou sedla je štvoruholník
Rebro je terénny tvar pretiahnutý obyčajne
Terasa je terénny tvar pretiahnutý
Brehy bývalých riečisk sa volajú
Terénny tvar, ktorý sa nachádza na úpätnici je
Niveláciu používame na určenie
Ktorú súčiastku by ste na kompenzátorovom nivelačnom prístroji nenašli
Ak používame dve nivelačné laty pri nivelačnom ťahu, zvolíme si
Ťahovú niveláciu je najvhodnejšie vykonať
Pri trigonometrickom určovaní výšok opravu zo zakrivenia Zeme a refrakcie vždy
Tachymetrickou metódou určujeme
Komparácia je
Inerciálne meračské systémy sú zariadenia umiestnené
Gauss-Krügerove zobrazenie je
Čo znamená slovo „kartografia“
Čím sa zaoberá matematická kartografia
K mapám veľkej mierky patria...
Aké hodnoty potrebujeme poznať na výpočet vzdialenosti medzi dvoma bodmi na poludníku
Polomer ľubovolnej rovnobežky vypočítame zo vzťahu...
Čo vyjadruje pomer medzi vzdialenosťou na mape a na origináli (guľa, elipsoid)
Maximálne uhlové skreslenie je vyjadrené vzťahom...
Na vyjadrenie plošného skreslenia používame vzťah...
„Azimutálne“ zobrazenie znamená...
Zobrazenie, pri ktorom sa neskresľujú plochy sa nazýva...
Tranzverzálna poloha zobrazenia znamená...
Čo je ortodróma
Čo je loxodróma
Zemepisná dĺţka je uhol...
Čo znamená „stereografické“ zobrazenie
Pseudocylindrické zobrazenie znamená, že...
Zobrazovacie metódy podľa zobrazovacej plochy delíme na...
Nakresli: valcové zobrazenie vo všeobecnej polohe
Štvorcová mapa vznikne, keď požijeme pri zobrazení...
Ofsetová tlač je tlač...
Prvky vnútornej orientácie sú
Orientácia snímok vzhľadom na existujúci súradnicový systém sa nazýva
Prvky vonkajšej orientácie sú
Vlicovacie body sú
Horizontálnu paralaxu vypočítame zo vzťahu
Stereokomparátor slúži na meranie
Na mechanické vyhodnotenie snímok slúži
Letecké meračské snímky so sklonom osi záberu do 10o označujeme
Pre stereoskopické vyhodnotenie leteckých snímok sa vyžaduje minimálny stereoskopický pozdĺžny prekryt
Výšku letu určíme na základe
Statoskop slúži na
Ortogonálne prekreslená snímka sa nazýva
Ortofotomapa vznikne
Metóda zberu a spracovanie informácii pomocou nekontaktných snímacích systémov sa nazýva
Priečny prekryt leteckých snímok je
Umelé stereoskopické videnie umožňuje
Snímky vyhotovené fotografovaním objektu súčasne vo viacerých spektrálnych pásmach nazývame
Orientácia snímok do polohy identickej s okamihom expozície sa označuje
Konštanta fotokomory je
Pomocou pozemných staníc sa prevádza navigácia
Na jednotlivé stanoviská sa súťažiaci navigujú pomocou ručného navigačného zariadenia GPS, zoznamu súradníc stanovísk v systéme WGS-84, ...
Disciplíny sa hodnotia podľa vopred stanovených a známych pravidiel. Súťažia trojčlenné zmiešané družstvá v dvoch disciplínach. Prvou je dosiahnutie najlepšieho času (k času absolvovania celej trasy a všetkých stanovísk sa pridávajú plusové a mínusové minúty za kvalitu a rýchlosť pri vykonávaní jednotlivých úloh), druhou disciplínou - vyhodnotenie kvality a rýchlosti vo vykonávaní úloh na stanoviskách bez ohľadu na celkový čas.
Súťaže sa zúčastňuje 17 - 39 družstiev z 27 škôl z 4 krajín (Slovensko, Maďarsko, Česko, Poľsko).
Výzva pre súťažiacich
Zúčastnili ste sa súťaže a chcete sa podeliť so svojimi zážitkami aj s inými? Plánujete, že sa jej v budúcnosti zúčastníte a máte otázky? Máte nápad na zlepšenie a myslíte, že je realizovateľný? Potom neváhajte a napíšte na palf2xx@gmail.com - autor a hlavný organizátor IG5.
O.z. STAV-GEO vzniklo v prvom rade na podporu skvalitnenia výuky a mimoškolských odborných aktivít pre študentov našej školy - SPŠ stavebnej Oskara Winklera v Lučenci.
Občianske združenie STAV-GEO je vlastníkom živnostenského oprávnenia s oprávnením na činnosť geodetickú a reklamnú.
Počas trvania našej činnosti máme za sebou niekoľko polohopisných plánov doplnených o databázy a taktiež zameranie a spracovanie polohopisu a výškopisu v predprojektovej aj porealizačnej fáze. Dávame tak našim žiakom možnosť pracovať už počas štúdia na škole na reálnych geodetických zákazkách. Zabezpečujeme tiež najmä prostredníctvom súťaže IG5 reklamnú činnosť pre našich partnerov.
Informácie o určenej právnickej osobe
Názov: STAV-GEO
Forma: Občianske združenie
Adresa: Boženy Němcovej 1; 984 15 Lučenec
Rok registrácie: 2003
IČO: 37893670
DIČ: 2021967761
Bankový účet: SK38 5200 0000 0000 0579 1630
Predmet činnosti
Ciele združenia v súlade s právnym poriadkom Slovenskej republiky sú zamerané na financovanie a rozvoj vybraných hospodárskych, vzdelávacích a kultúrnych aktivít
Pri napĺňaní cieľa združenie plánuje:
podporovať fyzické a duševné zdravie ako aj duchovný rast žiakov, učiteľov a rodičov v procese výchovy a vzdelávania
zabezpečiť pozitívne zmeny individuálneho a spoločenského vedomia za účelom humanizácie mládeže
podporovať rozvoj vzdelávania mládeže a ich uplatňovanie v spoločenskej praxi
organizačne a materiálne sa podielať na realizácii rekvalifikačných programov v záujme aktívnej zamestnanosti občanov
financovať náklady spojené s rozvojom ďalších aktivít SPŠ stavebnej v Lučenci v súlade s predmetom činnosti školy
vytvárať ekonomické podmienky a potrebné štruktúry pre napĺňanie cieľov združenia